Waar heeft u hulp bij nodig:

 Ik kan niet meer voor mezelf koken

 Ik voel me eenzaam

 Ik heb hulp nodig bij persoonlijke verzorging

 Ik heb verpleging nodig

 Ik heb praktische ondersteuning nodig bij mijn problemen

 Ik heb moeite met het huishouden

 Ik kan niet meer op mezelf wonen

 Ik zoek een leuke locatie voor het vieren van mijn verjaardag

Digitale dinsdag in december: Wat is digitale zorg?

Binnen Interzorg Groep vinden wij digitale zorg belangrijk, wij willen onze cliënten namelijk zo goed mogelijk helpen. Hoe wij digitale hulpmiddelen inzetten en wat onze visie hier op is willen wij graag met jullie delen. Dit doen we tijdens “Digitale Dinsdag in December”.

Deze week deel 1: Wat is digitale zorg?

Digitale zorg, dat roept soms best wel wat vragen op. Is dat niet onpersoonlijk? Komt de zorgmedewerker in de toekomst nog wel bij mij over de vloer? Werken er straks nog wel mensen in de zorg? Wij zijn echter enthousiast en willen u graag laten kennismaken met onze kijk op digitale zorg.
Zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan.’ dat is de nieuwe norm die het Ministerie van VWS stelt voor de toekomst van de ouderenzorg. Nederlanders worden steeds ouder. Mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen op een plek waar ze zich thuis voelen. Daarnaast willen ze de regie houden over hun eigen leven. Digitale zorg kan hier een rol in spelen.

Er zijn meerdere vormen van digitale zorg, voorbeelden hiervan zijn:

Domotica: dit staat voor het automatiseren van processen en handelingen in huis voorbeelden hiervan zijn: een deurbel met camera, lampen aandoen via de telefoon of een robotstofzuiger etc.

E-health: e-health is het gebruik van informatie- en communicatietechnologie om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn: libre sensor (voor mensen met diabetes), het elektronisch patiëntendossier, medicatie dispenser, beeldbellen etc.

Met behulp van digitale zorg kan je bijvoorbeeld iemand met dementie ondersteuning bieden in de dagstructuur. Of iemand helpen herinneren dat het tijd is voor de medicatie. Een sensor kan een seintje geven dat de bloedglucosewaarde te hoog of te laag is. Iemand die slecht ter been is, kan met behulp van gadgets apparatuur in huis blijven bedienen. Met welke hulpmiddelen dit mogelijk is, zullen we in een latere post behandelen.

En die medewerker dan? Die kan via beeldbellen makkelijk even contact opnemen met de cliënt of krijgt juist wat meer tijd voor andere zorgtaken omdat hij/zij de medicatie niet aan hoeft reiken. Door e-health kan de zorgmedewerker juist meer inzicht krijgen in de gezondheid van de cliënt en hierdoor de beste zorg bieden.

Wilt u meer informatie? Onze wijkverpleegkundigen kunnen vrijblijvend langskomen voor een adviesgesprek. U kunt zich ook direct aanmelden voor een gesprek met de i-nurse. Dit kan via 088 - 5180200 of wijkverpleging@interzorggroep.nl


 Meer berichten